zondag 10 januari 2016

PVV-Tokkie?

De vluchtelingen. Ze werden door sommigen met groot optimisme tegemoet getreden, inmiddels lijkt dat optimisme wat te krimpen. Is het cultuurverschil wel overbrugbaar? Zijn de Syrische vluchtelingen doorgaans wel hoogopgeleid? En zijn het überhaupt allemaal Syrische vluchtelingen? De kloof tussen voor- en tegenstanders van het vluchtelingenbeleid lijkt steeds groter te worden. Er lijkt over het algemeen vrij weinig plaats om een genuanceerd standpunt over de vluchtelingenproblematiek in te nemen. Of je wordt geacht “minder, minder, minder” te schreeuwen, of je behoort tot het kamp van de zelfgebreide-sjaals die op een zaterdagmiddag het Nederlandstalige lied “Jij bent welkom, vluchteling” aan niet-Nederlandssprekenden Syriërs laat horen. Mag je tegenwoordig twijfelen aan het vluchtelingenbeleid en de toekomst van de vluchtelingen in Europa zonder dat je het risico loopt om weggezet te worden als een tokkie?


De Europese machine begint te kraken en te piepen nu het een grote hoeveelheid vluchtelingen moet verwerken. Het probleem verdeelt Europa en hier blijkt ook weer dat de samenwerking van Europese lidstaten moeizaam verloopt. Er bestaat geen Europees verantwoordelijkheidsgevoel, de Europese burger ziet Europa als een economisch en diplomatiek instituut dat in dienst moet zijn van de lidstaat die door de burger in kwestie wordt bewoond. Europa is er volgens hen voornamelijk voor de economische voordelen, er heerst geen ‘Europees’ verantwoordelijkheidsgevoel. Er lijkt geen sprake van een gezamenlijke, Europese oplossing waarbij alle vluchtelingen zo goed mogelijk worden gespreid in de trant van “wij pakken deze problematiek aan”. Lidstaten komen op voor hun eigen belangen. Zodoende houdt Europa liever de boot af door de Turkse overheid financieel te steunen in ruil voor het onderbrengen van vluchtelingen, vandaar dat de kritiek op Erdogan de laatste tijd wat is opgedroogd.

De kritiek op het vluchtelingenbeleid zal nog een tijd nodig hebben voordat deze de kans krijgt om op te drogen. Na de massale aanrandingen in Keulen zwengelt de kritiek weer aan, en dat is natuurlijk niet opmerkelijk. Een aantal voorbereidde idioten die hun kans pakken om een aantal vrouwen aan te randen, ze moeten als rotte appels uit de mand gepikt worden zodat ze het blazoen van de andere vluchtelingen niet bezoedelen. Of ze waren voorbereid? Dat zeker! Er zijn spiekbriefjes gevonden met in het Duits geschreven openingszinnen waar Bill Cosby nog een puntje aan kan zuigen; ze waren beter voorbereid dan ik bij een gemiddelde schriftelijke-overhoring van Duits.

Ik denk na over de vluchtelingen terwijl ik in de trein zit. Ik tuur een beetje naar buiten en lees een boekje door, mijn rust word onderbroken door een man die de wagon binnenloopt. Ik zag het meteen: het was een vluchteling. Niet dat hij een reddingsvest aanhad of dat het zoute water nog uit zijn haren droop, ik zag het meteen. Hij deelde briefjes uit aan diegene die ze aannamen. Ik neem, vol van nieuwsgierigheid, het briefje van de man aan. Ik lees een verhaal over een land in armoede, dat de man een vluchteling is. Ik lees dat de man geld nodig heeft voor elektriciteit en verwarming. En nadat ik het briefje heb gelezen en opgeborgen, stond de man ineens naast me met zijn hand vol geld en zijn ogen op mij gericht. Dat vond ik nou zó sympathiek. Die man heeft al geldproblemen en nu wil hij mij zelfs geld aanbieden, wat een topgozer! En uit pure beleefdheid zeg ik: “Nee, bedankt” tegen zijn hand vol geld waarop de man mij nog beteuterd aankijkt; hij had zo graag iets terug willen doen!


Een docent staat in Nederland voor de klas. Hij neemt de absenten af. “Karel? Is er. Kees? Aanwezig. Johanna? Tandarts. Isis? Jongens waar is Isis?” Waarop een jongetje zegt: “Isis is ziek meneer.” “Ja, dat weet ik ook wel Kees”, antwoord de docent. De vluchtelingenproblematiek heeft er mede voor gezorgd dat Geert met 41 zetels in de peilingen staat. De vraag is hoe lang dat zal voortduren. Voorlopig is de blijdschap van Geert enkel gestoeld op virtuele zetels, bovendien zal het niet de eerste keer zijn dat de peilingen er compleet naast zitten. Wellicht zal een toekomstig incident zoals in Geldermalsen het geval was de populariteit van de PVV doen verminderen, dan zal het beeld van haatdragende tokkies immers worden versterkt. Maar dan moeten we wel in het achterhoofd houden: het is waarschijnlijk maar een kleine groep die het verpest voor de rest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten