zondag 4 januari 2015

Een schip zonder koers

We zwaaien een jaar uit waaruit is gebleken dat een mens veel moet verdragen om 365 dagen te overleven. De opmars van Islamitische Staat en de neergeschoten MH17 zijn slechts een greep uit het afgelopen jaar. De jaarwisseling wordt overal ter wereld anders gevierd. De burgers in Nederland met Youp en de soldaten in Syrië met Assad, het is nog onbekend wie de grootste komediant is. Tevergeefs maakt men weer zijn of haar goede voornemens. Stoppen met roken, niet meer drinken, en zo had ik ook mijn voornemen. Ik begin een column. Ik wil actiever zijn in het schrijven en hoop meer grip op de actualiteit te krijgen wanneer ik mezelf ertoe dwing er elke week iets over te schrijven. En wat is nou een beter onafhankelijk podium dan een blog?

Ik heb namelijk eerder een eigen column gehad bij de schoolkrant en dat was geen groot succes. Mijn mening en de manier waarop deze werd gebracht was te scherp voor een krantje dat door leerlingen linea recta in de papierbak wordt gegooid en zeer sporadisch door ouders doorgebladerd wordt. De School-tv van de school waar ik me later bij aansloot bleek ook geen groot succes, aangezien mijn filmpjes werden verwijdert. Daarom doe ik nu het volgende platform aan, een internetblog. Elke week een stuk schrijven waarbij ik inga op de actualiteit. Het zal even wennen zijn en ik zal mijn vorm moeten vinden, maar na verloop van tijd zal het (hopelijk) als een geoliede machine gaan lopen.

Ik verheug me erg op 2015. Het belooft een minder rampzalig en bovendien geestiger jaar te worden dan 2014. Ik verwacht het toppunt van geestigheid in maart, Rutte zegt dat ‘ie nu al op campagne is, geweldig. Dat hij het zwaar te verduren krijgt is bijna zeker, de verkiezingen in maart zullen de VVD een zware klap toebrengen, daar is geen minder-minder-minder-uitspraak voor nodig. En dan mag ik voor de PvdA hopen dat Diederikje de rode zeilen van zijn partijtje ook al gehesen heeft. Want de partij van de arbeid drijft als een stuurloos vrachtschip in een luwte op de middellandse zee. Verschil is dat het volk van boord gaat en de bestuurders van het schip achterblijven. Een kleine intern piratengevecht is niet uitgesloten op dit stuurloze schip. Ziet u het al voor zich. Diederik Samson, de kapitein met het roer dat enkel naar rechts kan waardoor het schip totaal uit koers ligt. Wat de uitslag zal worden blijft voorlopig natuurlijk nog in het ongewisse maar ik vrees voor de PvdA dat ze gekielhaald zullen worden. Maar dat feest zullen we in maart gaan aanschouwen, het is iets waar ik me nu al op verheug.

We raken in extase tijdens de jaarwisseling, we lijken even te vergeten wat voor problemen zo’n jaarwisseling met zich meebrengt. Natuurlijk, we zijn geconfronteerd met alles wat in het afgelopen jaar fout is gegaan, we hebben onze lessen geleerd. Maar we vergeten te kijken naar hetgeen er in die paar uur rond de jaarwisseling gebeurt. Het vuurwerkprobleem. Afgelopen vrijdag kwam oogarts Tjeerd de Faber in Nieuwsuur.  Hij kwam om te melden dat het vuurwerkprobleem uit de hand loopt en dat, in tegenstelling tot wat te meeste mensen denken, de slachtoffers van vuurwerk meestal omstanders zijn. Hij pleitte voor een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten en alhoewel veel soevereine, fanatieke vuurwerkfanaten dit voorstel abject zullen vinden, lijkt het mij het overwegen waard. Zeker na het pleidooi van Leo Groenenveld, de voorzitter van de vuurwerkbranche, die beweerde dat we het vuurwerkplezier niet moeten laten leiden onder incidenten, net zoals bij een voetbalspelletje. En dat men maar binnen moet blijven wanneer zij geen gevaar willen lopen. Dit is werkelijk het meest stompzinnige dat ik ooit van mijn leven gehoord heb.
Het is een traditie om even naar buiten te gaan en de buren gelukkig Nieuwjaar te wensen. Je kan de mensen toch moeilijk in hun huizen gijzelen omdat een buurman op de hoek een levensgevaarlijke vuurwerkinstallatie heeft gemaakt die niet afdoet voor Noord-Koreaanse aanvalssystemen. Dat zou een zeer asociale conclusie zijn. Sorry oma, sorry opa, jullie kunnen niet naar buiten, het is te gevaarlijk en tevens jullie eigen risico. Maar bekijk het van de positieve kant: wat gaat er nou boven een gezellig nostalgisch avondje in de schuilkelder, gelukkig Nieuwjaar! 

2 opmerkingen:

  1. haha, super! . Ik hoop dat je blog veel aandacht krijgt en ik zal zeker elke week lezen. Je schrijft intelligent en actueel.

    Succes!
    - kevin H

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en eigenlijk ben je veel te laat begonnen, maar ... beter te laat dan nooit. Succes en ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen