U kent ze wel,
die oude klassieke gangsterfilms. Misdaadklassiekers waarin de toeschouwer zich
laat charmeren door maffiosi. Waarom? Omdat ze stijl hebben, natuurlijk we
weten allemaal dat ze zich met criminele activiteiten bezighouden, maar ze doen
dat met “klasse” (althans in de films is dat het geval). Als ze iemand willen
omleggen dan doen ze dat op een plaats waar niemand dat ziet, zoals een
afgelegen industrieterrein. Niemand mag van het bestaan van de onderwereld
afweten. In de geest van de drooglegging van de jaren ’30, moet de maffia een
ondergronds bestaan leiden. Wanneer ze hun kop boven het zand uitsteken lopen
ze immers het risico te worden gepakt.
De tactiek van
de Mocro-maffia is wel anders: schiet nu je ‘m nog ziet. Voor hen geldt het
bekende gezegde “wraak moet je koud serveren” blijkbaar niet. Komt dit omdat
deze nieuwe generatie maffiosi, in tegenstelling tot de oude maffiosi, niet
bang hoeven te zijn voor de autoriteiten? Liquidaties gaan over en weer als een
pingpong-wedstrijd tussen twee Chinezen en we schijnen er ons niet heel erg
druk over te maken. Zolang we zelf niet het slachtoffer worden van een
persoonsverwisseling, is alles best. Als kinderen van een basisschool in het
speelkwartier gezellige spelletjes spelen zoals: “Ebola-tikkertje”, “Tien
tellen in het kalifaat, Wie een jood is,
is gezien” en “Schipper mag ik overvaren?” met 3 getraumatiseerde Syrische
vluchtelingetjes, kan het erg choquerend zijn als ze door een liquidatie naast
het schoolplein uit hun utopische droomwereld wakker schrikken en meteen met de
harde realiteit geconfronteerd worden.
De Mocro-maffia
is genadeloos. Ze schuwen geen enkel middel om hun machtsimperium te vergroten.
Het maakt ze niets uit wanneer ze iemand moeten omleggen, ze kunnen makkelijk
een huurmoordenaar bekostigen. Daarnaast doen ze alles om aan informatie te
komen. Er zijn geruchten dat ze de muziek van James Last gebruiken bij ondervragingen,
na een half uur van “James Last op klompen”, zijn de ondervraagden bereidt om
alles te zeggen wat ze weten. James Last, de orkestleider, is overleden. Ter
ere van zijn gehele carrière en oeuvre, draaide de radio verschillende “hits”
van James Last. Met alle respect maar na een tijdje kreeg ik toch wel het
gevoel dat een minuut stilte wat beter op z’n plaats was geweest.
Om maar even
snel terug op het onderwerp te komen: niemand ontkomt vandaag de dag aan het
terreur. Als er tijdens de Napolitaanse oorlogen een veldslag plaatsvond, was
dat over het algemeen in een onbewoond gebied. De Slag bij Waterloo is
bijvoorbeeld zo’n slag, die deze week tweehonderd jaar geleden plaatsvond. Toen
werd de oorlog nog buiten de burgers om uitgevochten, heden ten dagen is de
burger echter een onvrijwillige getuige die vaak deel uitmaakt van het front.
En zodoende maakt de burger ook deel uit van de geschiedschrijving. Wanneer het
geweld zich niet enkel aan het front, maar ook in de stad afspeelt, is de impact
op de publieke opinie des te groter.
En ondanks, of
dankzij het geweld dat in ons dagelijks leven aanwezig is, zoeken wij naar
ontspanning. Veel mensen kiezen een goed boek uit, anderen grijpen naar de
muziek om hun ziel met de strelende noten de balsemen. Dan kan men kiezen uit
de muziek van Drs. P die vandaag overleed, wiens krakerige stem gecompenseerd
werd door geweldige liedteksten. Over zijn stem zij hij in een interview met
Willem Duys: “Ik heb wel een hele zuivere zangstem, alleen die gebruik ik niet
want dat is zonde”. Ik koos vorige week echter voor mijn grote held: Paul
McCartney. Zo vitaal als een vis en jeugdig als een student stond deze
72-jarige ex-Beatle drie uur lang op het podium. Geweldige zang, onvergetelijke
hits en snerpende gitaren. Het was geweldig en ik was als 18-jarige wellicht de
enige die z’n vader meenam, in plaats van andersom. En het was
daar in het Ziggo Dome toen in tot het grote besef kwam. Paul McCartney was met
zijn toegift bezig en zong het welbekende “I Saw Her Standing There”. De zaal
leefde op. Terwijl de klanken door mijn hoofd galmden, keek in rond in de
concerthal. Ik zag, een paar honderd meter tegenover mij een vrouw opspringen.
De zwaarlijvige vrouw voelde zich plots weer jong, en leek even voor drie
minuten het lillende vlees van zich af te schudden. Toen dacht ik: we hebben
allemaal afleiding nodig om te ontsnappen aan de gruwelijke werkelijkheid, zij
heeft het gevonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten